Volkswagen transportbilars elektriska bilmodeller

ABT e-Caddy
Från 374 900 kr
ABT e-Caddy byggs av partnern ABT GmbH på ett Caddy Maxi-chassi. Elmotor på 110 hk och lastvolymen är 4,2m3. Snabbladda batteriet till 80% kapacitet på ca 50 min.

Vanliga frågor om elbilar
Är du också nyfiken på det här med elbil? Du är inte ensam. Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi brukar få. Vi passar också på att reda ut några av de vanligaste missuppfattningarna kring hur det är att köra elbil.
Enligt Skatteverkets regler har elbilar och laddhybrider ca 40 procent lägre förmånsvärde än en jämförbar bil som drivs med bensin- eller dieselmotor. Här kan du läsa mer.
Att elbilar skulle vara dyra är en ganska vanlig missuppfattning. Inköpspriset för en elbil är visserligen något högre än priserna för bilar som drivs med enbart diesel eller bensin, men i takt med att elbilsproduktionen utvecklas sjunker priserna. Och väljer du att köpa en elbil sparar du ändå pengar! Du får exempelvis miljörabatt från staten, lägre fordonsskatt, lågt förmånsvärde tillsammans med en mycket låg energikostnad per mil. Dessutom kräver elbilar inte lika kostsam service som bensin- och dieselbilar.
I dagsläget finns tre sorters elbilar: rena elbilar, laddhybrider (plug-in hybrid) och mildhybrider. Rena elbilar (Battery Electric Vehicle – BEV) har en elmotor som drivs av ett batteri som laddas via laddbox eller snabbladdning, som exempelvis Volkswagen ID och Audi e-tron. Laddhybrider (Plug in Hybrid Electric Vehicle – PHEV) har både en vanlig motor och en elmotor som drivs av ett batteri som laddas via laddbox, som exempelvis Volkswagen Passat GTE och Skoda Superb iV. Mildhybrider (Hybrid Electric Vehicle – HEV) har en förbränningsmotor och elmotor som laddas när du kör genom att bromskraften återvinns. Batteriet går inte att ladda via ett uttag. Audi A4 och Audi A6 är exempel på mildhybridbilar.
Det skulle man kanske kunna tro, men oj vilken missuppfattning. En elbil har ingen förbränningsmotor, växellåda eller transmission som står för en stor del av tyngden i en bil som drivs med enbart diesel eller bensin. Batteripaketet sitter integrerat i bilens bottenplatta och det ger en låg tyngdpunkt, vilket ger goda köregenskaper. Elmotorerna är små men mycket kraftfulla och de sitter direkt på drivaxlarna. Därför accelererar bilen omedelbart och utan växlingar. Det ger en skön körupplevelse med full kraft och fart direkt när du trampar på gasen.
Det är en myt att batterierna slits fort – du kommer tvärtom att bli förvånad över hur länge ett batteri behåller formen. Batteriets livslängd beror framför allt på hur ofta det laddas upp och laddas ur. Du kommer kunna ladda upp och ur ditt batteri flera tusen gånger innan du märker någon direkt minskning av effekten. Volkswagen garanterar att batteriet inte minskar till under 70 procent av kapaciteten under de första 8 åren eller 16 000 mil om du kör mer än 2 000 mil/år.
Kostnaden för att ladda din bil beror på elpriset och batteriets storlek. Utgå från att om du exempelvis laddar hemma och betalar 1 kr per kWh så kostar en full laddning mellan 30 – 90 kr, beroende på batteriets storlek. Laddar du längs vägen på en laddstation ligger priserna normalt runt 2 – 5 kr per kWh.
Hur långt du kommer beror på många olika faktorer, som exempelvis hur du kör, årstid och temperatur samt hur du använder din klimatanläggning. Normalt har de flesta av dagens elbilar en räckvidd på mellan 150 kilometer upp till 450 kilometer. Elförbrukningen för privata elbilar brukar ligga runt 2 kWh per mil men förbrukningen kan variera beroende på modell. Elbilens batteri presterar som bäst när utomhustemperaturen är runt 20 grader.
Mycket låga eller höga utomhustemperaturer påverkar räckvidden, eftersom det krävs extra energi för att kyla eller värma batteriet. Du kommer också kunna dra fördel av temperaturregleringen, eftersom den är en del av luftkonditioneringen i kupén.
Det finns många ställen att ladda bilen på. Hemma, på jobbet, medan du shoppar eller utmed motorvägen. Laddningsmöjligheterna ökar i snabb takt och alternativen blir ständigt fler. Laddar du hemma så rekommenderar vi en laddbox eftersom den laddar din bil snabbare och klarar högre belastning än ett vanligt vägguttag. Kör du längre sträckor kan bilen behöva laddas längs vägen. På allt fler platser finns möjlighet till snabbladdning och nätet med snabbladdare expanderar kraftigt. Laddar du dessutom bilen med el från förnybara källor, bidrar du verkligen till en mer hållbar värld och mindre utsläpp.
Hur länge du behöver ladda din elbil – det beror på laddstationen. Laddar du hemma eller på jobbet via en laddbox. så är bilens batteri fulladdat på mellan 5 – 8 timmar. Stannar du vid en snabbladdningsstation laddas batteriet till 80 procent av sin kapacitet på ca en halvtimme.
Att ladda hemma med en laddbox är enkelt, smidigt och säkert. Batteriet laddas med likström, men dagens elnät består av växelström, och därför måste strömmen omvandlas till likström vid laddningen. Det finns två varianter att laddning. Dels AC-laddning med växelström som bilen omvandlar via en laddbox, dels DC-laddning med likström som laddstationen omvandlar från elnätet, t ex snabbladdning. Det finns också två olika slags kontakter. Typ 2-kontakten är avsedd för vanlig laddning och är standard för AC-laddning. Typ 2-kontakten är den vanligaste på alla publika laddstationer. Sedan finns också CCS-kontakten, som är standard vid snabbladdning. Grundregeln är att ju högre laddningseffekt desto snabbare går laddningen. Och du, oroa dig inte för att köra iväg med laddkabeln inkopplad i bilen. Bilen startar nämligen inte om laddkabeln sitter i.
Är bilen laddad när du åker iväg kommer det vara lika sällsynt med ”elstopp” som med bensinstopp. Men, om det trots allt skulle hända, bjuder vi på två fria bärgningar. Det är mycket enkelt att ha koll på bilens laddning och räckvidd. Bilen varnar i god tid när det är dags att köra extra snålt eller ladda. Den slår dessutom automatiskt över till energisparläge om det behövs och med hjälp av navigationssystemet hittar du snabbt till närmaste laddstation. Mobilitetsgarantin gäller även elbilar och ger dig tillgång till snabb hjälp dygnet runt, året runt.
Laddbara fordon är inte sämre än konventionella bilar när det gäller hastighet, acceleration eller effekt. Faktum är att elbilar oftast accelererar ifrån konventionella bilar eftersom de har högre vridmoment. Du kan utan problem nå 120 km/h med ett laddbart fordon, vilket är den högsta tillåtna hastigheten i Sverige.
Vid höga hastigheter hörs laddbara fordon på grund av ljud från däck samt vindmotstånd. Vid låga hastigheter är laddbara fordon tystare, därför har många tillverkare installerat ett ljud som kan aktiveras vid låga hastigheter för att varna andra trafikanter.
Livslängden på ett batteri beror på typen av batteri. De flesta laddbara fordon har idag litiumjonbatterier – dessa håller längre än blybatterier som finns i konventionella bensin- och dieselbilar. Litiumjonbatterier håller uppemot tio år och ofta längre än så.
Sedan 1 juli 2018 finns ett bonus-malus-system som ger upp till 60 000 kronor för personer som köper en supermiljöbil, i form av exempelvis en elbil. Bonusen får som högst motsvara 25 procent av bilens nypris. För de som köper en laddhybrid reduceras subventionen med 833 kr per gram koldioxid bilen släpper ut. Det gäller per kilometer och är baserat på vägtrafikregistret. Dessutom får laddhybriden inte släppa ut mer än 60 g/km. Det går att läsa mer på Transportstyrelsens hemsida.
För de som väljer att skaffa ett laddbart fordon som tjänstebil finns också subventioner. Förmånsvärdet sätts ned till motsvarande för en jämförbar konventionell bil. Förmånsvärdet reduceras sedan ytterligare, med 40 % eller max 10 000 kr. Prata med oss så får du reda på mer eller gå till skatteverkets hemsida.
Nej, snarare tvärtom då det inte är speciellt många delar som behöver servas. Oftast handlar det om bromsar. En elbil behöver aldrig byta olja eller gå igenom andra serviceåtgärder som konventionella bilar servas för.
Denna fråga är svår att svara på eftersom det beror på en hel del parametrar, exempelvis hur dyr bensinen är, hur mycket man betalar för elen, vilka andra subventioner som finns tillgängliga med mera. Milkostnaden för en ren elbil är cirka 1,50-2,50 kronor medan milkostnaden för en bensinbil är cirka 7-12 kronor.
Frågor? Kontakta gärna våra säljare!
- Christian Petersson
Försäljningschef Volkswagen TRP
013-23 30 55
- Daniel Vårdstedt
Säljare
013-23 30 19
- Tomas Magdesjö
Fleet Manager
013-23 30 43
- Mikael Johansson
Försäljningschef
0490-660 14
- Göran Lövefors
Säljare
0490-660 13
- Toni Osobov
Säljare
0490-44 00 36
- Åsa Karlsson
Administration/Leverans
0492-660 16
- Kenneth Boman
Försäljningschef
0492-660 01
- Patrik Bengtsson
Säljare
0492-660 17
- Åsa Karlsson
Administration/Leverans
0492-660 16
Boka provkörning

Kom gärna in till oss och testa de modeller du är intresserad av.