Engströms Bil AB

Nya Golf 4MOTION – en av världens mest bränsleeffektiva fyrhjulsdrivna bilar

Skicka sidan

Volkswagen utökar sitt utbud av nya Golf
Efter de framhjulsdrivna versioner som lanserades i slutet av 2012, levereras nu de första fyrhjulsdrivna 4MOTION-versionerna till kunder i Sverige. På den svenska marknaden erbjuds fyrhjulsdrift till de två bränsleeffektiva TDI-motorerna på 105 respektive 150 hk. Nya Golf 4MOTION kostar från 206 300 kronor. Jämfört med de framhjulsdrivna versionerna är pristillägget för 4MOTION 6 900 kronor.
Volkswagen fortsätter sin långa tradition av fyrhjulsdrivna Golf-versioner – den första Golfen med drivning på alla fyra hjulen introducerades 1986. Fyrhjulsdrivningen på nya Golf hör till de modernaste och mest effektiva i världen, med en förbrukning på från 4,5 liter diesel per 100 km (motsvarande 119 g CO2/km).
För den nya versionen av Golf 4MOTION använder Volkswagen en permanent fyrhjulsdrivning med den femte generationens Haldex-koppling. Den intelligent styrda 4MOTION-drivningen väger 1,4 kg mindre än det föregående systemet, behöver ingen tryckackumulator och reagerar extremt snabbt på alla tänkbara faktorer som påverkar den. Resultatet blir ytterligare förbättrad säkerhet och körkänsla.
Under 2012 var 6 procent av alla de Golfar som registrerades på den svenska marknaden fyrhjulsdrivna. Denna andel förväntas öka nu när även TDI-motorn på 105 hk erbjuds med fyrhjulsdrift. Nya Golf 4MOTION med 150 hk ersätter förra generationens TDI 140 4MOTION på 140 hk.

Golf 4MOTION


Fyrhjulsdrivning och chassi
Förhindrar slirning – innan den hinner uppstå. Golfs fyrhjulsdrivning 4MOTION aktiveras blixtsnabbt om ett hjul tenderar att slira. Det här gör att eventuella dragkraftsförluster kan elimineras nästan helt. För att göra detta, använder sig systemet av en avancerad styrfunktion som baseras på de aktuella körförhållandena. Vid relativt låg belastning och när bilen rullar fritt är bilen i stort sett framhjulsdriven. Denna grundinställning sparar bränsle. När så behövs, aktiveras bakaxeln mer eller mindre. Det här utförs helt obemärkt av Haldex-kopplingen som aktiveras av en integrerad elektrohydraulisk oljepump.
Situationsberoende drivkraftsfördelning. En styrenhet beräknar hela tiden den optimala drivkraften för bakaxeln och reglerar, genom aktivering av en oljepump, hur mycket flerlamellskopplingen ska anläggas. Anläggningstrycket på kopplingslamellerna höjs i förhållande till hur mycket av motorns drivkraft som fördelas till bakaxeln.
Hur mycket drivkraft som överförs varieras kontinuerligt genom förändring av det tryck som läggs på lamellerna. Även när man kör iväg från stillastående och accelererar snabbt, förhindrar systemet att hjulen på Golf 4MOTION börjar att spinna genom att styrenheten reglerar kraftöverföringen i förhållande till den dynamiska axelbelastningen.
Aktiveringen av Haldex 5-kopplingen styrs i första hand av vilken drivkraft föraren begär av motorn. Parallellt med detta analyserar ett så kallat körstatusidentifieringssystem, i fyrhjulsdrivningens styrenhet, parametrar som exempelvis hjulens rotationshastighet och rattutslaget. Beroende på körförhållandet kan upp till 100 procent av motorns drivkraft fördelas till bakaxeln.
Bakaxeln alltid tillgänglig. Vid manövrering av bilen och när man kör i tvära kurvor, förhindras spänningar i drivlinan genom att systemet minskar det moment som utövas på Haldex-kopplingen. Det motsatta sker om man accelererar snabbt och kraftfullt. I det här fallet ökas momentet på kopplingen i förhållande till hastigheten.
I högre hastigheter frånkopplas för-styrningen av kopplingen, som baserar sig på motormomentet, för att minimera bränsleförbrukningen. I det här fallet ligger drivningen till största delen på framhjulen. Men även i denna situation är 4MOTION ett permanent fyrhjulsdrivningssystem eftersom bakaxeln omedelbart kopplas in igen så snart någon slirning registreras på framaxeln eller när den laterala accelerationen ökar under körning.
Fyrhjuls-EDS som dynamisk differentialbroms. Parallellt med Haldex-kopplingen, som fungerar som en spärr på kardanaxeln, fungerar den elektroniska differentialspärren (EDS) i det elektroniska stabiliseringsprogrammet som en dynamisk differentialbroms. Om ett hjul börjar att spinna, säkerställer denna att motordrivkraften – på bråkdelen av en sekund – istället leds till hjulet på den motsatta sidan. Medan framhjulsdrivna Golf på grund av sin konstruktion endast har EDS på framaxeln, har fyrhjulsdrivna Golf 4MOTION elektronisk differentialbroms även på bakaxeln ("Fyrhjuls-EDS").
XDS förbättrar väghållningen i kurvor. Nya Golf 4MOTION är dessutom utrustad med XDS, både på fram- och bakaxeln. Vid kurvtagning i högre hastighet bromsar detta system ner innerhjulen något och förbättrar på så sätt styrresponsen. Rent tekniskt är XDS en utvidgning av den elektroniska differentialspärren. När bilen körs i hög fart och elektroniken registrerar att belastningen sjunker avsevärt på något av innerhjulen i en kurva, kommer elektroniken i det elektroniska stabiliseringsprogrammet omedelbart att applicera bromstryck på detta hjul för att återfå optimalt grepp. XDS kompenserar då för eventuell understyrning vid kurvtagning i hög fart.
Kan dra upp till 1,7 ton. Med sin kombination av EDS- och XDS-system och fyrhjulsdrift via en Haldex-koppling av den femte generationen, erbjuder Golf 4MOTION framsteg, både när det gäller säkerheten och vägegenskaperna. Den är också mycket bra som dragfordon (upp till 1 700 kg bromsad vikt upp till 12 procent stigning) och en helt idealisk ledsagare i snötäckta trakter.
Motor- och växellådsalternativ

Två kraftfulla och bränslesnåla TDI-motorer
Nya Golf 4MOTION erbjuds med två bränslesnåla TDI-motorer med högt vridmoment. De turbomatade, direktinsprutade common rail-motorerna levererar 105 hk respektive 150 hk. Att motorn med 105 hk erbjuds som fyrhjulsdriven är en nyhet som kom med nya generationen av Golf. GT-versionen med 150 hk ersätter TDI 140 (140 hk) från förra generationen.
Precis som de framhjulsdrivna versionerna, är nya 4MOTION som standard utrustad med start/stopp- och bromsenergiåtervinningssystem. Kraftöverföringen mellan motorn och fyrhjulsdrivningen sköts i båda fallen av en 6-växlad manuell växellåda.
Golf 1,6 TDI 4MOTION BlueMotion Technology har en effekt på 105 hk och drar endast 4,5 liter per 100 km. Nästan lika snål är Golf 2,0 TDI GT 4MOTION BlueMotion Technology som inte drar mer än 4,7 l/100 km.
Hur effektiv Golf 4MOTION – som har blivit 44 kg lättare – egentligen är, framgår vid en jämförelse av bränsleförbrukningen mellan den förra generationen på 140 hk och nuvarande Golf 4MOTION på 150 hk: den nya modellen drar 0,8 liter (=15 procent) mindre bränsle.
Prestanda för 1,6 TDI på 105 hk. Instegsmotorn för Golf 4MOTION nöjer sig alltså med 4,5 liter bränsle per 100 km (motsvarande 119 g CO2/km). Den maximala effekten levereras i varvtalsområdet 3 000 till 4 000 v/min, medan det maximala vridmomentet på 250 Nm finns att tillgå från låga 1 500 upp till 2 750 v/min. Med denna TDI-motor under huven accelererar nya Golf 4MOTION upp från 0 till 100 km/h på 11,5 sekunder. Topphastigheten ligger på 187 km/h.
Prestanda för 2,0 TDI på 150 hk. Bränsleförbrukningen på 4,7 liter per 100 km vid blandad körning (122 g CO2/km ) är ett utmärkt värde för en fyrhjulsdriven bil med en motor på 150 hk. 2,0-liters TDI-motorn till Golf 4MOTION innehåller två balansaxlar vilket gör att den går mycket tyst. Sin maximala effekt levererar den i varvtalsintervallet 3 500 till 4 000 v/min, och det maximala vridmomentet på 320 Nm finns tillgängligt redan från 1 750 (upp till 3 000) v/min. Golf 2,0 TDI GT 4MOTION med BlueMotion Technology har en topphastighet på 211 km/h och accelerationen från 0 till 100 km/h är avklarad på 8,6 sekunder.
TDI-motorerna – tekniska detaljer. De fyrcylindriga dieselmotorerna (EA288) till Golf 4MOTION är av ny konstruktion. De gjorde sin debut förra året med Golf 7. Många av komponenterna ingår i det nya moduluppbyggda dieselmotorsystemet MDB. Hit hör till exempel komponenter som påverkar utsläppen, som exempelvis insprutningssystemet, turboladdaren och laddluftkylaren i insugsmodulen. Ett avancerat system för avgasåterföring med kyld lågtrycks-EGR används också. En annan nyhet för TDI-motorerna till Golf är närheten till de komponenter som efterbehandlar avgaserna till motorn. Ombord finner vi även en oxidationskatalysator, ett dieselpartikelfilter och en kväveoxidkatalysator ("NOx").

Golf 4MOTION

Snabbfakta Golf 4MOTION
1,6 TDI 4MOTION BMT
Motor: Dieseldriven, 105 hk
Vridmoment: 250 Nm vid 1 500–2 750 v/min
0-100 km/h: 11,5 sek
Toppfart: 187 km/h
Växellåda: manuell (6-växlad)
CO2-utsläpp: 119 g/km
Förbrukning: 4,5 l/100 km vid blandad körning
Dragvikt: 1 700 kg
Tjänstevikt: 1 432 kg
Maxlast: 488 kg
Cirkapris: Grundversion: 206 300 kronor, Masters 4 dr: 219 800 kronor
Jämfört med den framhjulsdrivna versionen är pristillägget 6 900 kronor.
2,0 TDI GT 4MOTION BMT
Motor: Dieseldriven, 150 hk
Vridmoment: 320 Nm vid 1 750–3 000 v/min
0-100 km/h: 8,6 sek
Toppfart: 211 km/h
Växellåda: manuell (6-växlad)
CO2-utsläpp: 122 g/km
Förbrukning: 4,7 l/100 km vid blandad körning
Dragvikt: 1 700 kg
Tjänstevikt: 1 471 kg
Maxlast: 469 kg
Cirkapris: 251 800 kronor
Jämfört med den framhjulsdrivna versionen är pristillägget 6 900 kronor.

 

SEAT Toledo är tillbaka – nu prissatt och beställningsbar

Skicka sidan

SEAT Toledo är en elegant, rymlig, säker och prisvärd sedan som lanseras i Sverige i mars och är idag prissatt och beställningsbar.

SEAT Toledo

Nya Toledo kostar från 134 900 kronor.
Södertälje, 28/01/2013; – Toledo är tillbaka! Den nya sedanmodellen från SEAT erbjuder en kombination av design, bekvämlighet, kvalitet och valuta för pengarna. Med generöst utrymme, stor flexibilitet och ett bra pris i förhållande till prestanda tilltalar nya Toledo kunder som vill ha en praktisk och prisvärd sedanmodell av hög kvalitet för hela familjen – och som inte är beredda att avvara design och körglädje.

Nya Toledo fortsätter att använda den formel som gjorde företrädarna framgångsrika.

SEAT tillverkade drygt 860 000 bilar av enbart de två första Toledo-serierna – en framgång som alltid byggde på kombinationen av attraktiv design och praktiska funktioner. Den nya generationens helt nya Toledo kommer att följa upp de här framgångarna när den levereras till de första kunderna här i Sverige redan nu i mars.
Perfekt nytta
Nya Toledo är en vuxen bil: Med en längd på 4,48 meter har den en stor och bred baklucka av halvkombimodell. När den öppnas avslöjar den ett bagageutrymme som erbjuder plats för 550 liter i grundutförandet, vilket kan utökas till 1490 liter med nedfällt baksäte. Toledo har alltså samma kapacitet som många kombibilar. Den förhållandevis långa hjulbasen på 2 602 millimeter ger en rymlig interiör och gott om benutrymme för alla passagerare. Dörrarnas generösa storlek gör att det är lätt att ta sig in och ut ur bilen.
Modern, sparsmakad interiör
Interiören hos nya Toledo är ljus och rymlig och återspeglar den moderna och sparsmakade designfilosofin som finns i exteriören. Kupén är välordnad och ergonomiskt planerad. De tydligt designade runda instrumenten är enkla att avläsa.
Interiördesignen kompletteras med hantverk av hög kvalitet och noggrant utvalda material och färger. Den precision som tillämpats är påtaglig i många detaljer: till exempel i den ratten med tre ekrar, i den nya styrningen av luftkonditioneringen eller de stilrena kromdetaljerna.
Nya Toledo – tekniken
Som en helt ny modellserie erbjuder SEAT Toledo avancerade teknik för denna kategori. Det börjar med den vridstyva karossen, som ger en känsla av gedigen kvalitet och erbjuder passiv säkerhet i kombination med de säkerhetssystem som är standard. Men tack vare SEAT:s intelligenta lätta designkoncept är nya Toledos basvikt bara 1 140 kilo.
När det gäller bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp hör samtliga motoralternativ i Toledo de bästa i sin klass. Dessa värden kan uppnås tack vare det starka helhetspaketet med låg fordonsvikt, optimal aerodynamik och moderna drivlinor.
Säkerhet
Att SEAT Toledo har högsta säkerhet visas genom att den belönasts med fem stjärnor och högsta betyg i Euro New Car Assessment Programme (Euro NCAP). Toledo fick resultat på 94 % för passagerarskydd för vuxna och högsta poäng i det krävande sidoskyddstestet.

Toledo har 6 stycken krockkuddar som standard och Electronic Stability Control (ESC) som ger perfekt stabilitet i kurvorna är standad.

Med iSOFiX-fästsystemet kan man snabbt och säkert montera de två barnstolarna bak.

SEAT Toledo

Top Tether-bältet motverkar den framåtriktade roterande rörelsen vid en frontalkollision. Bältet håller den övre delen av ryggstödet på plats och förhindrar att det rör sig.
Modernt motorprogram
Motorprogrammet för nya SEAT Toledo bygger på tre moderna fyrcylindriga TSI-motorer som ger en effekt på 85 hk och 122 hk samt en turbodieselmotor med en slagvolym på 1,6 liter och 105 hk.
Med en slagvolym på 1 197 kubikcentimeter ger TSI 105 prov på att det finns en logik i att gå ned i storlek, vilket innebär att mindre bensinmotorer med direktinsprutning och turboladdning ger fördelen med hög effektivitet. Motorns låga vikt på 89,5 kilo, dess låga interna friktion och optimerade termiska hantering för kortare uppvärmningstider för motor och katalysator är andra fördelar med TSI-motorerna.
Toledo 1,2 TSI imponerar: Denna turbomotor med en effekt på 105 hk ger en bränsleförbrukning på bara 5,0 liter bensin per 100 kilometer och koldioxidutsläpp på 118 gram per kilometer tack vare dess start-stopp-system, bromsenergiåtervinning och en växlingsindikator på instrumentpanelen. Och med en bränsletank på 55 liter kan bilen köras 1 000 kilometer eller längre utan att behöva tankas, beroende på körstil såklart.
TDI
1,6 TDI ger har en blandad bränsleförbrukning på bara 3,9 liter per 100 kilometer och motsvarande koldioxidutsläpp på endast 104 gram per kilometer. Dessa goda siffror beror också delvis på bilens start-stopp-system och bromsenergiåtervinning, som är standard. En annan god egenskap hos 1,6 TDI med common-rail-bränsleinsprutning är det maximala vridmomentet på 250 newtonmeter mellan 1 500 och 2 500 rpm – vilket gör att tillräcklig effekt är tillgänglig i alla situationer.
Nya Toledo – utrustningsnivåer
SEAT erbjuder nya Toledo i två utrustningsnivåer – så att modellen kan skräddarsys utifrån enskilda kunders önskemål. Grundutförandet heter Reference och det välutrustade utförandet heter Style. Ett urval av utrustningsalternativen presenteras nedan:
REFERENCE
/ ABS + ESC
/ 6 krockkuddar (2 fram, 2 på sidan, 2 krockgardiner)
/ Avaktivering av krockkudden på passagerarsidan
/ Backspeglar och dörrhandtag i karossens färg
/ Fönsterhissar fram
/ Förarsäte som kan höjdjusteras
/ Solskydd på förar- och passagerarsidan med täckt spegel och korthållare
/ 15" stålfälgar
/ Hjulupphängning COMFORT
/ Färddator
/ Taklampa med kartfunktion fram
/ iSOFiX och Top Tether i baksätet
/ Vinterpaket, eluppvärmda framstolar ,strålkastarerrengörare
/ Centrallås + fjärrkontroll med vikbar nyckel och separat öppning av bakluckan
/ Mugghållare i mittkonsolen
/ Delat fällbart baksäte
/ Kromade ringar runt luftventiler och kromad luftventilscentral
/ Handskfack med belysning
/ Fack för solglasögon
STYLE– nedan ingår utöver det som ingår till REFERENCE
/ SEAT Sound System 1.3 CD + AUX-in + reglage på ratten
/ 4 högtalare
/ DESIGN 16" lättmetallfälgar
/ Kombi high
/ Luftkonditionering
/ Torkare på bakrutan
/ Multifunktionsratt och växelspaksknopp i läder
/ Förarsäte och passagerarsäte som kan höjdjusteras
/ Förvaringspaket (armstöd fram och bak, nät och fästringar i bagageutrymmet, hängare i bagageutrymmet och fack i bagageutrymmets sidor.
Tillvalspaket
Toledo kan anpassas ytterligare med ett antal tillval, som gör tillvaron i bilen ännu behagligare. Flertalet bilar som säljs i Sverige kommer att vara utrustade med de prisvärda Teknikpaket som beskrivs nedan.
Det mest avancerade multimediasystemet i Toledo Style är tillvalet SEAT Media System 2.2, med förstärkare på 4 x 20 watt, sex högtalare och en CD-spelare med MP3- och WMA-anslutning. Kommunikationscentret kompletteras med en Bluetooth-funktion, röststyrning, DAB/DAB+-mottagning (digital audio broadcasting) och DMB-program (digital multimedia broadcasting), en AUX-in-anslutning för användning av en extern multimediakälla, t.ex. en MP3-spelare, och en 5-tums pekskärm. Satellitnavigeringssystemet med ett SD-kortuttag för att spara aktuellt kartmaterial fungerar med färdplanering, vilket innebär att systemet söker efter den bästa vägen med hänsyn tagen till eventuella trafikstockningar. HD-skärmen har en delad funktion: bredvid kartan kan annan information visas samtidigt.
SEAT erbjuder Toledo i två standarder och sju metallicfärger (två solida, sju metallic och en custom färg).
Priser
Modell Pris (på gatan)
Toledo 1,2 TSI 85 hk Reference 134 900 kr
Toledo 1,2 TSI 105 hk Style 159 900 kr
Toledo 1,4 TSI 122 hk DSG Style 179 900 kr
Toledo 1,6 TDI 105 hk Style 183 900 kr
Lanseringserbjudanade Pris
Teknikpaket Reference. SEAT Soundsystem 1,3 med radio, kontroller i ratten och 4 högtalare, AC 9 900 kr (ord 12 600)
Teknikpaket Style. Climatronic, parkeringssensor bak, komfortpaket med farthållare och kurvdimljus fram 2 900 kr (ord 6 800)
SEAT Trygghet
SEAT Trygghet medföljer utan extra kostnad när du finansierar din Toledo genom SEAT Finans. I paketet ingår fri service i 3 år (eller 4500 mil, det som uppnåtts först) och förlängd nybilsgaranti i 3 år (eller 9000 mil, det som uppnåtts först). Garantin följer bilen försutsatt att bilen är servad enligt bilens serviceintervaller. SEAT Trygghet gäller alla SEAT-modeller.

Nya Toledo – arvet

Sedan 1991 har Toledo varit en av SEAT:s mest framgångsrika modellserier. Det var då som den första generationen av denna sedanbil i mellanklassen gjorde sin debut på motormässan i Barcelona. Efter att SEAT integrerades i Volkswagen-koncernen var Toledo den första modell där den nya tekniken från Volkswagen-koncernen tillämpades. 1992 var SEAT en av huvudsponsorerna för OS i Barcelona – och Toledo stod än en gång i rampljuset som spelens officiella bil. Den första Toledo-modellen designades av Italdesign Giugiaro i Turin.
Toledo II
På motormässan i Paris i oktober 1998 lanserade SEAT andra generationens Toledo. Än en gång valde SEAT en halvkombistyling för Toledo, men den här gången med en konventionell baklucka med en volym på 500 liter. Än en gång påverkades designen starkt av Giorgetto Giugiaro. Bilen uppvisade dock även några av varumärkets familjeegenskaper som skapats av SEAT Design, med SEAT-logotypen monterad på en mörk kylargrill och horisontella luftventiler på båda sidor.
Toledo III
När SEAT upphörde med produktionen av Toledo II år 2004 hade mer än 860 000 bilar av de två generationerna byggts. Mellan 2004 och 2009 tillverkades Toledo III, som byggde på SEAT Altea – med en hög taklinje och ett rundat bakparti. Denna 4,46 meter långa modell, som erbjöd 500 till 1 400 liters lastutrymme.
Med vad som nu är den fjärde upplagan av en modellserie som har varit framgångsrik i mer än två decennier fortsätter SEAT i Toledos tradition – med en modell som kombinerar rymligheten hos den första generationen med den attraktiva designen hos den andra. Den är förstärkt med effektiva motorer, lätt konstruktion, dynamiska köregenskaper och tillverkningskvaliteten hos dagens SEAT-produkter.
Den svenska marknaden
1999 såldes 2767 stycken Toledo i Sverige och var då SEAT:s mest sålda bil vilket bestod till 33 procent av den totala försäljningen.
-Nya Toledo är en bekväm och otroligt rymlig sedan som med sina fem stjärnor i Euroncap visar på högsta säkerhet och med kombinationen mycket rimligt pris gör detta till en väldigt konkurrenskraftig bil i sitt segment, säger Åke Lundberg, märkeschef på SEAT Sverige.
2013 inleder SEAT en produkoffensiv som saknar motstycke i företagets historia. 19 januari var det premiär för nya Leon och 9 mars är det dags för nya Toledo. Fler nyheter kommer senare under året.
-Vi planerar för att Toledo ska stå för ungefär 15 procent av vår totala försäljning, säger Åke Lundberg. Vi tror att det finns en stor potential i Toledo hos den målgrupp som söker denna rymliga, säkra och prisvärda bil och som också erbjuder den trygghet många kunder söker idag i och med vårt trygghetspaket med tre års fri service och tre års nybilsgaranti.
För ytterligare information, kontakta Sanna Strömbäck, SEAT Sverige, 070-165 18 46 eller Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den
SEAT med huvudkontoret i Barcelona ingår i Volkswagen Group. SEAT utvecklar och producerar bilar som särskiljer sig genom uttrycksfull design. Modellprogrammet i Sverige omfattar Mii, Ibiza, Toledo, Leon, Altea XL, Exeo och Alhambra. Under 2012 såldes totalt 321 000 bilar i de 73 länder där SEAT är verksamma.

 

Säljstart för nya Volkswagen Jetta Hybrid

Skicka sidan

Nya Jetta Hybrid är
ännu en miljöbil från Volkswagen och bilmarknadens första hybridmodell med en
fyrcylindrig 1,4 TSI-motor och en 7-stegad DSG-växellåda. Med en enkel
knapptryckning går Jetta Hybrid helt på el. Bilen har svensk premiär i april
men är redan nu prissatt och beställningsbar.

Volkswagen har nu åtta modeller som klassas som miljöbilar enligt den nya miljöbilsdefinitionen som
trädde i kraft vid årsskiftet. Efter Touareg Hybrid är Jetta Hybrid den andra
modellen från Volkswagen som har en drivmodul under huven bestående av en
bensinmotor och en elmotor som kombineras för att ge en så låg förbrukning och
en så hög prestanda som möjligt på alla områden. En förfinad TSI-motor,
nykonstruerat avgassystem, ljuddämpande vindruta, tjockare sidorutor fram ger
tillsammans med andra åtgärder en hög komfort och god bränsleekonomi.

För drivkraften svarar en högteknologisk TSI-bensinmotor (110 kW/150 hk) och en
utsläppsfri elmotor (20 kW). Samtidigt bilen uppvisar hög prestanda, 0-100 km/h
på 8,6 sekunder, imponerar nya Jetta Hybrid också med sin låga
bränsleförbrukning. Enligt den europeiska körcykeln är förbrukningen 4,1 l/100
km vid blandad körning, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på endast 95 g CO2/km.
Det här innebär att Jetta Hybrid förbrukar cirka 20 procent mindre bränsle än
en jämförbar bil med traditionellt drivsystem. I stadstrafik stiger denna
bränsleekonomiska fördel till 30 procent. Dessutom kan Jetta Hybrid köras helt
på el – och därigenom utsläppsfritt – i hastigheter upp till 70 km/h i upp till
2,0 km beroende på körförhållanden.

Denna sedan, som är lika sportig och fullutrustad som den är miljöeffektiv, lanseras på den
svenska marknaden i april, men går att beställa redan nu. Det rekommenderade
cirkapriset är från 304 900 kronor. Jetta Hybrid lanserades först i USA
och Kanada i slutet av 2012.

TSI – en av världens
mest avancerade bensinmotorer

För första gången använder nu Volkswagen en 1,4-liters turboladdad bensinmotor i en
hybridmodell. Volkswagens TSI-motorer har förärats flera olika utmärkelser,
däribland den mest prestigefulla i världen på detta område: "Engine of the Year
Award" 2011.

Sportig glidare. 
Motorn, som är "downsized", har redan sålts i miljontals exemplar på den
europeiska marknaden. Den utvecklar ett vridmoment på 250 Nm strax ovanför
tomgångsvarvtalet (från 1 600 v/min) och är mycket slitstark, även i högre
hastigheter. Den maximala effekten för denna TSI-motor överträffar den som den
femcylindriga 2,5-litersmotorn i konventionella Jetta tillhandahåller.
TSI-motorn kan hålla detta höga maximala vridmoment konstant upp till ett
varvtal på 3 500 v/min. I kombination med elmotorn, har drivsystemet en
prestandakarakteristik som gör nya Jetta Hybrid till en sportig glidare.
TSI-motorn är en lättviktskonstruktion som endast väger 98 kg.

Hybridmodulen: TSI,
koppling och elmotor

Utöver en TSI-motor består hybridmodulen av en elmotor och en koppling. Den senare
sitter placerad mellan de bägge motorerna och kopplar bort bensinmotorn från
drivlinan i eldriftsläge eller i frihjulsläge när bilen rullar fritt eller
bromsar.

Avancerad batteriteknik.
Ett litiumjonbatteri levererar energi för att driva elmotorn. Det kompakta
batterisystemet sitter inbyggt bakom baksätet så kupéutrymmet påverkas inte
alls. Till sin uppbyggnad består batteriet av 60 separata celler, var och en
med en kapacitet på 5 Ah. Tillsammans producerar de en spänning 220 Volt och
har en energikapacitet på 1,1 kWh. Vikt: 35,8 kg.

Det frekventa växlandet mellan laddnings- och urladdningscykler vid hybriddrift
gör att det krävs effektiv batterikylning. I det här fallet svarar en fläkt,
som sitter placerad på batteripaketet, för detta. Batteriet har också ett eget
styrsystem som förutom att reglera temperaturen även svarar för olika
säkerhets-, diagnos- och övervakningsuppgifter. Den behovsstyrda regleringen av
fläkten (beroende på faktorer som t.ex. yttertemperatur och aktuellt
effektbehov) möjliggör kontinuerlig batteridrift inom ett optimalt
temperaturintervall. Speciella säkerhetssystem kopplar bort batteriet
elektriskt när det inte används liksom vid en eventuell kollision.

Snabb växellåda med dubbla kopplingar. Kraftöverföringen till de drivande
framhjulen går via en effektiv 7-stegad DSG-automatväxellåda med dubbla
kopplingar. Kombinationen hybriddrivning och DSG är unik eftersom den förenar
körglädje med miljömässig hållbarhet. Med sin låga vikt på endast 74 kg och sina
kompakta mått, blir denna beprövade och populära 7-stegade växellåda i sin
vidareutvecklade form till en ny norm. Tack vare de lätta drivkomponenterna
ligger vikten på Jetta Hybrid endast 100 kg högre – trots batterisystemet. I
kombination med andra säkerhetsmodifieringar av bilens struktur, har nya Jetta
Hybrid fortfarande en tjänstevikt på cirka 1 500 kg.

Rätt drivsystem för
alla situationer

När batteriet i Jetta Hybrid har tillräcklig laddning, kan den köras upp till 2,0
km helt på eldrift, och därmed utsläppsfritt. Jetta Hybrid kan gå över till
eldrift endera automatiskt (i hastigheter upp till 60 km/h) eller manuellt, med
en enkel knapptryckning (upp till 70 km/h). Allt föraren då behöver göra är att
trycka på "E-mode"-knappen till höger om växelspaken. I båda fallen kopplas
TSI-motorn då bort från drivlinan via en koppling vilket gör att
energiförbrukningen sänks och att räckvidden på eldrift höjs. Eldriften svarar
för ungefär 1/3 av den bränslebesparingspotential som Jetta Hybrid har.

Batteriladdning med hjälp av energiåtervinning. När man bromsar, går Jetta Hybrid över i
energiåtervinningsläge i vilket rörelseenergi omvandlas till elektrisk energi
som leds till batteriet för lagring. När föraren släpper upp gaspedalen för att
bromsa, kopplas motorn ur för att minska motståndsförlusterna i denna fas. Om
föraren nu trampar på bromspedalen, fungerar elmotorn som generator och laddar
batteriet – i förhållande till pedalens rörelselängd – med den elenergi som då
alstras. Den lagrade elenergin kan sedan användas, endera för eldrift eller
"boosting". Energiåtervinningen utgör ytterligare 1/3 av den
bränslebesparingspotential som Jetta Hybrid erbjuder.

I stadstrafik tystnar TSI-motorn när så är möjligt. Volkswagens
bensinmotor stängs av så snart bilen stannar i ryckig stadstrafik, förutsatt
att föraren trampar på bromspedalen och att batteriet har tillräcklig laddning.
Värme- och luftkonditioneringssystemen fortsätter dock, liksom andra eldrivna
komfortsystem som t.ex. ljudanläggningen, att fungera. Till skillnad från
traditionella system så stängs inte bara bensinmotorn av, den kopplas också
bort från drivlinan för att möjliggöra eldrift som alternativ när bilen sedan
kör iväg igen – förutsatt att batteriet har tillräcklig laddning. Frekvent
urkoppling av TSI-motorn svarar för ytterligare 1/3 av
bränslebesparingspotentialen.

Att rulla fritt utan TSI. Så snart föraren släpper upp gaspedalen och hastigheten
är lite högre (upp till 135 km/h), stängs TSI-motorn av och kopplas dessutom
bort från drivlinan via en koppling för att eliminera motståndsförlusterna i
denna situation. Därför kan Jetta Hybrid rulla fritt längre än normalt – utan
att förbruka något bränsle.

Dubbla effekten med boosting. Om DSG-växelväljaren ligger i läget "S" eller i den
manuella delen av växelspakskulissen, reagerar drivsystemet med maximal
drivkraft när man trampar till med kraft på gaspedalen. I det här fallet
kombineras drivkrafterna från elmotorn och TSI-motorn till en maximal effekt på
125 kW/170 hk, som läggs ut på framhjulen via DSG-växellådan. Denna kombinerade
effektinsats från en elmotor och en förbränningsmotor kallas för "boosting".
Tack vare detta extra effekttillskott kan omkörningar klaras av på minimal tid
– en boost också för säkerheten alltså!

Körning med bensinmotorn. När man kör lite snabbare och/eller när
batterikapaciteten är låg, drivs Jetta Hybrid helt av sin TSI-motor. I dessa
faser ändras driftnivån för TSI-motorn för att optimera effektiviteten – den
levererar mer effekt än vad som krävs för att endast driva bilen framåt. Denna
extra effekt utnyttjas på ett mycket speciellt sätt: Beroende på batteriets
aktuella laddningstillstånd, kan den extra energin användas för att ladda
högspänningsbatteriet via elmotorn som då fungerar som generator. Dessa så
kallade aktiva laddningsfaser blandas med eldriftsfaser för bästa möjliga
bränsleekonomi.

Utökad information
för bättre miljömässig hållbarhet

Alla relevanta driftlägen visas på instrumenten i Jetta Hybrid. Föraren kan plocka
fram information via menyer för de nya instrumenten. Under "Hybrid"-menyn visas
det aktuella driftsläget i ett energiflödesdiagram, och energiflödesriktningen
indikeras av pilar. På samma display visas batteriets laddningsnivå. Omedelbart
under energiflödesdiagrammet sitter en så kallad ePower-mätare. Denna visar
elmotorns relativa effekt. ePower-mätaren är endast aktiv i driftlägena
Eldrift, E-läge och Boost.

Effektmätare visar hybridsystemets aktiva drivenhet. Effektmätaren (som inte ska förväxlas
med ePower-mätaren) har en central roll. Effektmätaren – en
multifunktionsdisplay som ersätter varvräknaren och sitter integrerad på
vänster sida i instrumentinsatsen – informerar föraren om det aktuella
driftsförhållandet för Jetta Hybrid: klart att köra ("Ready"), batteriladdning
("Charge"), eko-läge ("Eco"), boosting ("Boost") eller körning enbart med
TSI-motorn ("Off"). Dessutom visar instrumenten när man kör på eldrift
("E-mode") – som väljs endera automatiskt eller manuellt.

Effektfull presentation av hur bränslesnålt man kör. Ljudsystemets display
spelar en viktig roll för denna informationsstrategi. Målet är här att få till
stånd en så bränslesnål körning som möjligt. Menyn "Zero emissions" visar till
exempel grafiskt hur lång tid bilen kört utsläppsfritt. 0-utsläppsvärdena visas
som procent i ett stapeldiagram där mätintervallet för en stapel är 1 minut.
100 procent betyder att Jetta Hybrid körts utsläppsfritt hela minuten,
TSI-motorn har alltså varit avstängd. Totalt omfattas 30 minuters körning.

Omfattande säkerhets-
och komfortutrustning

I standardutrustningen för nya Jetta Hybrid ingår elektroniskt
stabiliseringsprogram (ESP), låsningsfria bromsar (ABS) och sex krockkuddar (på
förar- och passagerarplats fram, sidokrockkuddar fram liksom sidoskyddsgardiner
fram och bak). Detta paket kan som tillval kompletteras med sidokrockkuddar
bak.

Extra aerodynamisk exteriör. Rent utseendemässigt kännetecknas Jetta Hybrid av
aerodynamiska modifieringar, som exempelvis en ny frontspoiler, bakdiffusor och
bakspoiler som alla harmoniskt smälter in i designen. Resultat: bilens
luftmotståndskoefficient har förbättrats med 10 procent. Dessutom är Jetta
Hybrid försedd med LED-baklyktor i ny design liksom med
17"-lättmetallfälgar Queensland Silver, nyutvecklade bi-xenon-strålkastare
med dynamiskt kurvljus och LED-varselljus liksom dimstrålkastare.
"Hybrid"-logotyper fram, bak och på sidorna skvallrar om den nya drivlinan.
Andra karakteristiska detaljer är den speciella kylargrillen där VW-loggan för
första gången är infattad mot en blå bakgrund.

Uppgraderad kupé.
Invändigt hittar vi en förstklassig sätesklädsel i titansvart eller
EcoTech-design liksom nya dekorlister med kromad "Hybrid"-logo som visar att
det handlar om en Jetta Hybrid. Automatisk klimatanläggning med två zoner
("Climatronic") och en ny högspänningskompressor säkerställer att kupén kan
kylas även när bensinmotorn inte är igång.

Tekniken i Jetta Hybrid fulländas av speciella instrument, däribland ett
energiflödesdiagram på displayen till ljudanläggningen RCD 510 som dessutom
inkluderar mottagare för DAB+, en speciell färddator, Bluetooth-handsfree för
mobiltelefonen liksom multifunktionsratt. Jetta Hybrid är alltså välutrustad
från start och vem har sagt att hållbarhet inte samtidigt kan vara kul?

FAKTA
JETTA HYBRID

Motor: 1,4 liters TSI (150
hk) och en elmotor på 20 kW

Batterityp: Litiumjonbatteri

Drivning:
Framhjulsdrift

Förbrukning:
4,1 liter bensin/100 km vid blandad körning

CO2-utsläpp:
95 g/km

Acceleration:
8,6 sekunder (0-100 km/h)

Vridmoment: 250
Nm vid 1 600-3 500 v/m

Toppfart:
210 km/h

Tjänstevikt:
1 505 kg

Längd, bredd, höjd:
4 644 mm/1 779 mm/ 1 482
mm

Spårvidd:
Fram 1 535 mm, bak 1 538 mm

Bagagevolym:
374 liter

Maxlast:
515 kg

 

Revolutionerande prestanda: Nya Audi RS 6 Avant

Skicka sidan

• Kraftfull V8 med dubbelturbo: 4.0 TFSI på 560 hk och 700 Nm
• Lägre vikt för ännu bättre effektivitet och prestanda
• 0 - 100 km/h på 3,9 sekunder – topphastighet 305 km/h

RS6120007 medium

Nya Audi RS 6 Avant levererar revolutionerande prestanda. Bilen har blivit både lättare och effektivare jämfört med föregångaren och prestandan har förbättrats ytterligare. 0 till 100 km/h går på 3,9 sekunder och topphastigheten ligger på 305 km/h. 4.0 TFSI utvecklar hela 560 hk med en imponerande snittförbrukning på endast 9,8 liter per 100 kilometer.
Nya Audi RS6 Avant är en högprestandabil för vardagsbruk. För bilens kompromisslösa sportiga karaktär och egenskaper svarar quattro GmbH, ett helägt dotterbolag till AUDI AG. Företagets RS-modeller utgör själva spjutspetsen i modellprogrammet där förkortningen "RS" är beteckningen på de mest kraftfulla versionerna i en modellserie. Det innebär quattro permanent fyrhjulsdrift, extremt goda vägegenskaper, en diskret design och full funktion i vardagen.
4.0 TFSI, som introducerades i fjol, är ett perfekt exempel på Audis downsizing-teknik i högprestandaklassen. I nya Audi RS 6 Avant levererar dubbelturbo-V8:an med sin cylindervolym på 3.993 cm3 inspirerande kraft i alla körsituationer. Den maximala uteffekten på 560 hk uppnås i varvtalsområdet 5.700 till 6.600 v/min och vridmomentet ligger på 700 Nm hela vägen från 1.750 till 5.500 v/min.
Motorresponsen är omedelbar, främst tack vare de två stora turboladdarna med sina dubbla inloppskanaler. Turboaggregaten sitter tillsammans med laddluftkylaren monterade i V:et mellan cylinderbankarna. Topplockens avgassida sitter också de på insidan, och inloppssidan utvändigt. Det här resulterar i en kompakt konstruktion och korta gasvägar med minimala strömningsförluster.
Den specifika RS-motorstyrningen bidrar tillsammans med det ostrypta insugssystemet till den resoluta responsen från de 8 cylindrarna.
4.0 TFSI bjuder på ett sportigt, maffigt ljud. Med hjälp av de omställbara klaffarna i avgasröret kan man, när man så önskar, få ljudet ännu fylligare. Som tillval erbjuds också ett sportavgassystem.
Med den kraftfulla V8-dubbelturbon accelererar nya Audi RS 6 Avant från 0 till 100 km/h på klassbästa 3,9 sekunder. I standardkonfiguration är topphastigheten elektroniskt begränsad till 250 km/h. Med Dynamic-paketet (tillval) höjs denna till 280 km/h, och med Dynamic plus-paketet till hela 305 km/h.
Mätt enligt den vanliga europeiska körcykeln, drar RS 6 Avant i snitt endast 9,8 liter bränsle per 100 km. Det standardmonterade start/stopp-systemet och den innovativa temperaturhanteringen bidrar till den låga förbrukningen som sänkts med ca 40 % jämfört med den tidigare modellen.

RS6120004 small

En banbrytande effektivitetsteknologi i Audi RS 6 Avant är det s.k. cylinder-on-demand-systemet (eller kort och gott COD). Då belastningen på motorn endast är låg eller medelhög, kopplar systemet bort insugs- och avgasventilerna till cylindrarna 2, 3, 5 och 8. 4.0 TFSI fungerar då som en 4-cylindrig motor, till dess föraren accelererar tillräckligt kraftigt igen. De verksamma cylindrarnas effektivitet ökar, eftersom arbetspunkterna förskjuts mot högre belastning.
Övergången mellan 4- och 8-cylindersdrift tar endast ett par hundradelar av en sekund. Det enda man som förare märker av detta är en indikering på instrumentpanelen. COD-tekniken sänker bränsleförbrukningen enl. ECE med ca 5%. Ännu större besparingar – på ca 10% – är möjliga när man kör i lite lugnare hastigheter. Aktiva motorlager med fasförskjutna motsvängningar kompenserar för de vibrationer som uppstår vid 4-cylindersdrift.
4.0 TFSI är kopplad till en 8-stegad tiptronic-växellåda med extra korta växlingstider. Automatväxellådan har två lägen: D och S. Vill man växla själv kan man använda växlingspaddlarna på ratten eller växelspaken som har en unik RS-design. De lägre växlarna är korta för verkligt sportig prestanda, medan de långa utväxlingsförhållandena i de högre växlarna sänker bränsleförbrukningen.
RS 6 Avant är utrustad med quattro permanent fyrhjulsdrift där själva hjärtat i den vektorbaserade momentfördelningen utgörs av en självspärrande mellandifferential med ett förhöjt spärrvärde. Temperaturen regleras av en oljekylare. Om man så vill, kan sportdifferentialen steglöst fördela motorns drivkraft mellan bakhjulen för att öka smidigheten och stabiliteten ytterligare.

Nya RS 6 Avant är den första RS-modellen från Audi som är utrustad med en speciellt anpassad luftfjädring som standard. Den dynamiska inställningen för den adaptiva luftfjädringen på RS 6 sänker karossen med 20 mm.
Systemet kombinerar luftfjädring med dämpningsreglering och anpassar sig efter vägförhållandena, körstilen och det läge som valts på Audi drive select med vilket föraren själv i flera steg kan påverka bilens köregenskaper.
Audi erbjuder också det styvare systemet "sportfjädring plus" med Dynamic Ride Control (DRC) som ett alternativ till den adaptiva luftfjädringen. Systemet består av stålfjädrar och justerbara 3-vägs-stötdämpare som via en central ventil sitter kopplade diagonalt via oljeledningar för minskade karossrullningsrörelser. Ett annat tillval är den dynamiska styrningen som har steglös styrkraft och utväxling. Detta system kan också integreras i Audi drive select och är precis som den standardmonterade elektromekaniska servostyrningen anpassad speciellt för RS 6 Avant.
Bromsarna bjuder på kompromisslös prestanda. De fyra ventilerade bromsskivorna är av en viktbesparande konstruktion och har en vågliknande kontur. Skivorna fram har en diameter på 390 millimeter med svartlackerade 6-kolvs bromsok som även kan väljas röda. Som tillval finns dessutom kolfiberarmerade keramikbromsar med en diameter på 420 mm. Bromsoken är då lackerade i antracitgrått.

Den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC) har ett speciellt sportläge och kan även kopplas ur helt.
Nya Audi RS 6 Avant levereras som standard med smidda, högglanspolerade 20"-fälgar med dubbel 7-ekersdesign. Som tillval finns gjutna 21"-fälgar i tre olika utföranden: högglanspolerade silver, polerade svarta, resp. polerade titanlook.
Karossen består till 20% av aluminium och innehåller många komponenter av höghållfast stål. Nya Audi RS 6 Avant väger ca 100 kg mindre än den förra modellen. Det förbättrade effekt/vikt-förhållandet bidrar till ännu bättre köregenskaper med högre prestanda och lägre förbrukning.
Ett antal speciella RS-designdetaljer framhäver det distinkta utseendet. Det man lägger märke till först är de matta aluminiumdetaljerna på karossen, den svarta högglanspolerade kylargrillen, stötfångarna, skärmarna, tröskelbreddarna och den stora takspoilern. En diffusor och två stora, elliptiska avgasrör ger bakpartiet dess speciella karaktär.
Två stylingpaket – Matt aluminium eller Carbon – gör det möjligt att individualisera ytterligare. Nya Audi RS 6 Avant kan fås i nio olika lacker, däribland exklusiva Daytonagrå matt. Tillval från Audi Exclusive erbjuder ännu fler möjligheter till individualisering.

RS6120002 medium

Den sportiga och eleganta förarplatsen i nya Audi RS 6 Avant är helt inriktad på föraren. Instrumenten är svarta med vita tavlor och röda visare. Den treekrade multifunktionsratten med sin platta nederdel, de belysta instegslisterna, varvräknaren, MMI-displayerna och förarinformationssystemet pryds alla av ett RS-emblem.
En nyhet i förarinformationssystemets RS-meny är växlingsstapeln. Ju högre varvtal, desto fler gröna segment tänds upp. Stapeln går över i rött och börjar att blinka när varvtalet börjar närma sig det röda strecket. Displayer för växelläge, turbotryck och oljetemperatur avrundar tillsammans med en digital hastighetsmätare det speciella förarinformationssystemet för RS 6.
Fotstödet, pedalerna och reglagen på MMI navigation har aluminiumoptik. Den dekorativa ramen runt den infällbara monitorn går i pianolacksvart, och de invändiga dörrhandtagen har en läcker design med dubbla lister – en klassisk RS-finess. Kolfiberinlägg är standard – som tillval finns ytterligare sex material att välja mellan. Det standardlevererade svarta innertaket kan också fås i månsilver eller svart Alcantara.
Sportstolar med utökade sidostöd, integrerade nackskydd och RS 6-emblem är standard. De är klädda i en kombination av svart Alcantara och läder, och mittsektionerna pryds av diamantmönstrade sömmar. Sätena kan också fås klädda i högklassigt, rutmönstrat Valcona-läder i svart eller månsilver. Som tillval erbjuds elmanövrerade deluxsäten med minnesfunktion. Audi RS 6 Avant levereras som standard med två sportigt skålade baksäten. Som tillval finns ett baksäte med plats för tre personer. Lastutrymmet har en volym på upp till 1.680 liter.

Nya Audi RS 6 Avant levereras med en generöst tilltagen standardutrustning bl.a. innehållande xenon plus-strålkastare, LED-bakljus, däcktryckskontroll, belysta instegslister och det vanliga förarinformationssystemet. Med ombord finns även parkeringssystem plus, farthållare, automatisk luftkonditionering med 4 zoner, MMI navigation plus med MMI touch och Audi sound system med 10 högtalare.
Som tillval finns LED-strålkastare med unik design, keramiska bromsar fram och bak, sportdifferential på bakaxeln liksom sportchassi plus med Dynamic Ride Control (DRC). Även Dynamic-, Dynamic plus- och komfortpaketen liksom praktisk taget alla topptillval i modellserien kan också fås till RS 6 Avant. Hit hör en head-up display, de avancerade förarhjälpsystemen och även Bang & Olufsen Advanced Sound System som har 15 högtalare och en total uteffekt på 1.200 Watt. Bluetooth biltelefon online – det perfekta komplementet till MMI navigation plus – ger tillgång till Internetbaserade Audi connect-tjänster i bilen.
Svensk lansering sker under sommaren 2013, pris är ännu ej fastställt.
Mer information om Audi RS 6 hittar du på www.audi-mediaservices.com.

 

Fler artiklar...

Sida 13 av 50
Fina begagnade bilar med garanti
Boka provkörning
Boka service online
Ge oss din åsikt

Linköping

Engströms Bil AB
Tel 013-23 30 00
Fax 013-23 30 03

Öppettider & kontakt ››

Vimmerby

Engströms Bil AB
Tel 0492-660 00
Fax 0492-135 79

Öppettider & kontakt ››

Västervik

Engströms Bil AB
Tel 0490-660 00
Fax 0490-341 20

Öppettider & kontakt ››