engströms logo

facebook

Engströms i Linköping

Engströms i Västervik

Engströms i Vimmerby

På bilsalongen i Paris har Volkswagen världspremiär av
nya Golf Alltrack – en kombi-crossover för alla typer av vägar. Golf Alltrack
är fyrhjulsdriven och på den internationella marknaden kommer fyra kraftfulla
motorer att erbjudas: en ny TSI-motor på 180 hk och tre TDI-motorer på upp till
184 hk. Bilen lanseras i vår.

10 viktiga fakta inför världspremiären av Golf Alltrack:

Både personbil och SUV i ett: nya Golf Alltrack förenar det bästa av två
världar, såväl på som utanför landsvägen – både tekniskt och rent
utseendemässigt.

Mångsidiga Golf Alltrack är precis som sin större kollega – Passat Alltrack – baserad
på den flexibla kombiversionen.

Till standardutrustningen hör bland annat fyrhjulsdriften 4MOTION.

En speciell "offroad"-körprofil och upp till 20 mm högre markfrigång fulländar
bilens terrängegenskaper.

På den internationella marknaden kommer det att finnas fyra fyrcylindriga
motorer att välja mellan – alla uppfyller kraven i utsläppsnormen Euro 6.
Motorerna utvecklar 110 hk (TDI), 150 hk (TDI), 180 hk (TSI) resp. 184 hk
(TDI).

180- och 184-hk-versionerna levereras som standard med en 6-stegad
DSG-växellåda.

Fronten och bakpartiet har en unik design, skärmar och trösklar är breddade.

Stilfull och högklassig interiör med unika material och detaljer som matchar bilens
sportiga karaktär.

Golf Alltrack släpps på marknaden i vår. Det svenska motorprogrammet och
priserna är ännu inte fastställda.

Volkswagen fortsätter sin produktoffensiv med Golf Alltrack – det här är den 12:e nya
Golf-versionen på 24 månader som bilmärket presenterar

Efter succén med Passat Alltrack, som hittills i år är den mest sålda Passat-versionen på
den svenska marknaden, lanserar Volkswagen nu detta populära koncept i
ytterligare ett segment. Det är på den internationella bilsalongen i Paris
(2-19 oktober) som Europas största biltillverkare avtäcker sin nya modell.

Till det som kännetecknar Golf Alltrack tekniskt och visuellt hör
fyrhjulsdriften 4MOTION, högre markfrigång, skärmbreddare och tröskelbreddare
som både ser tuffa ut och skyddar karossen, nydesignade stötfångare och många
andra unika detaljer, både in- och utvändigt.

Direktinsprutade turbomotorer

1 TSI-motor, 3 TDI-motorer. På den internationella marknaden kommer det
att finnas en bensinmotor (TSI) och tre dieselmotorer (TDI) att välja på – alla
kraftfulla drivkällor med både turbomatning och direktinsprutning. Samtliga
motorer uppfyller kraven i utsläppsnormen Euro 6. Det svenska motorprogrammet
är ännu inte fastställt.

1,8 TSI på 180 hk är ett nytillskott för Golf-serien. TDI-motorerna till Golf
Alltrack levererar en effekt på 110 hk (1,6 TDI), 150 hk (2,0 TDI) respektive
184 hk (2,0 TDI). Motorversionerna på 180 hk respektive 184 hk är som standard
kopplade till en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar.

1,8 TSI på 180 hk. För första gången erbjuder Volkswagen nu en 1,8-liters TSI-motor på 180 hk för
Golf. Denna fyrcylindriga, direktinsprutade turbomotor passar perfekt för Golf
Alltrack eftersom den levererar sitt imponerande höga vridmoment på 280 Nm
redan från låga 1 350 v/min hela vägen upp till 4 500 v/min. Denna mångsidiga
bil har en topphastighet på 217 km/h och klarar accelerationen från 0 till 100
km/h på 7,8 sekunder. Detta står i bjärt kontrast till bränsleförbrukningen som
ligger på låga 6,8 l/100 km vid blandad körning, motsvarande ett CO₂-utsläpp på 158 g/km.

Högteknologiska dieslar. Alla de tre turbodieselmotorerna (TDI) till Golf Alltrack hör
till EA288-serien. Dessa fyrcylindriga common rail-motorer, som introducerades
tillsammans med den senaste, sjunde generationen av Golf, hör till de allra
effektivaste i världen. Trots sina olika cylindervolymer och effektnivåer delar
de alla vissa viktiga teknikmoduler, bland annat utsläppssänkande komponenter
som bränsleinsprutningssystem, turboladdare och laddluftkylare i insugsmodulen.
De använder sig också av ett avancerat avgasåterföringssystem. Ombord finner vi
även en oxidationskatalysator, ett dieselpartikelfilter och en
kväveoxidkatalysator ("NOx").

1,6 TDI på 110 hk. Instegsmotorn för Golf Alltrack är en 1,6-liters TDI som levererar 110 hk men endast
förbrukar 4,9 l/100 km (motsvarande 127 g CO₂/km). Toppeffekten utvecklas i
varvtalsområdet 3 200 till 4 000 v/min, och det maximala vridmomentet på 250 Nm
finns tillgängligt från 1 500 till 3 000 v/min. Med denna motor under huven
accelererar Golf Alltrack 1,6 TDI upp från 0 till 100 km/h på 8,9 sekunder.
Topphastigheten är 207 km/h.

2,0 TDI på 150 hk. På nästa effektnivå för Alltrack erbjuder Volkswagen en 2,0-liters TDI-motor på
150 hk som vid blandad körning har en förbrukning på låga 4,9 l/100 km (127 g
CO₂/km). Denna TDI har
dubbla balansaxlar vilket gör att den går mycket jämnt. Den maximala effekten
utvecklas i varvtalsområdet från 3 500 till 4 000 v/min, och det maximala
vridmomentet på 340 Nm finns tillgängligt från låga 1 750 v/min upp till 3 000
v/min. Motorn har en topphastighet på 207 km/h och accelerationen från 0 till
100 km/h är avklarad på 8,9 sekunder.

2,0 TDI på 184 hk. Med
sin effekt på 184 hk (vid 3 500 till 4 000 v/min), blir Golf Alltrack 2,0 TDI
den mest kraftfulla Golfen någonsin i en kombikaross. Den turboladdade
tvålitersmotorn levererar sitt maximala vridmoment på 380 Nm till en 6-stegad
DSG-växellåda redan vid låga 1 750 v/min och hela vägen till 3 250 v/min.
Bilens effekt, vridmoment och fyrhjulsdrift ger den inte bara perfekta
offroad-egenskaper utan gör också att den klarar släpvikter på upp till 2 000
kg (bromsat släp, 12 % lutning). Motorn, som hämtats från Golf GTD, erbjuder
dessutom extremt sportig prestanda: acceleration från 0 till 100 km/h på 7,8
sekunder och en topphastighet på 219 km/h talar sitt tydliga språk. Golf
Alltrack 2,0 TDI förbrukar endast 5,1 l/100 km vid blandad körning, vilket
motsvarar ett CO₂-utsläpp på 134 g/km.

Permanent fyrhjulsdrift

4MOTION. Nya Golf Alltrack har konstruerats för att leverera god prestanda både på vanliga
vägar och i lättare terräng. Det är fyrhjulsdriften 4MOTION som lägger den
tekniska grunden för detta.

Det här systemet, som innehåller den senaste generationens Haldex-koppling,
aktiveras redan innan något hjulspinn uppstår och förhindrar praktiskt taget
alla förluster i drivning och grepp tack vare ett proaktivt styrsystem som
anpassar sig efter den aktuella körsituationen.

Vid relativt låg belastning på motorn liksom när bilen rullar fritt, läggs
drivningen ut på framhjulen medan bakaxeln kopplas bort. Denna grundinställning
sparar bränsle. När så behövs, kan bakaxeln kopplas in variabelt – på bråkdelar
av en sekund.

Allt ombesörjs av en Haldex 5-koppling som aktiveras av en elektrohydraulisk
oljepump. En styrenhet justerar hela tiden den optimala drivkraften för
bakaxeln och styr, genom att aktivera av en oljepump, hur mycket
flerlamellskopplingen ska anbringas. Beroende på hur mycket som erfordras, kan
upp till 100 % av motorns drivkraft läggas ut på bakaxeln.

EDS och XDS. Förutom
Haldex-kopplingen som fungerar som längsgående spärr, spelar EDS-systemet – som
fungerar som en elektronisk differentialspärr som är integrerad i det
elektroniska stabiliseringssystemet ESC – rollen som en differentialspärr på
båda axlarna.

Golf Alltrack är dessutom utrustad med XDS, både på fram- och bakaxeln. Detta
system optimerar styrresponsen genom att bromsa ner de inre av hjulen när man
kör snabbt i en kurva. Så fort elektroniken registrerar att belastningen på
något av de inre hjulen sjunker betydligt vid kurvtagning, applicerar
hydrauliken i ESC-systemet bromstryck på detta hjul för att upprätthålla
optimalt grepp och driv.

Offroad-körprofil och offroad-fjädring. Kombinationen av en markfrigång som är höjd
med 20 mm, ett speciellt "Offroad"-körläge och 4MOTION fyrhjulsdrift ger denna
sprillans nya Golf offroad-egenskaper som hos en SUV. Körprofilen "Offroad"
aktiverar systemet Hill Descent Control (som automatiskt bromsar bilen),
modifierar gaspedalskarakteristiken liksom ABS-systemets offroad-inställning
(modifierar reglerintervallen så att en kil av grus bildas framför hjulen).

Golf Alltrack erbjuder inte bara exceptionellt goda offroad-egenskaper och
aktiva säkerhetsfördelar utan är också en helt utmärkt dragbil som konstruerats
för att klara släpvikter på upp till 2 000 kg (bromsat släp, 12 % lutning).

Design och speciella finesser

Exteriör – sidoprofilen. Golf Alltrack, som har en markfrigång som är
20 mm högre, har i princip samma kaross som Golf Sportscombi.
Men mycket av exteriören har specialanpassats på den nya
modellen vilket resulterat i en mycket karismatisk bil. Betraktad från sidan är
de svarta skärmbreddarna en detalj som genast fångar ögat. Detta robusta skydd
ser vi också i de lister som löper ovanför trösklarna och på de nydesignade
stötfångarnas nederdel. Trösklarna är mattlackerade i "Reflex Silver" och
skyddar också de bilen. Karossidorna fulländas av 17"-lättmetallfälgarna
"Valley" (speciellt framtagna för Volkswagens Alltrack-modeller),
backspegelkåpor lackerade i högblank "Reflex Silver", ett "Alltrack"-märke på
framskärmarna, en kromlist (matt) under sidorutorna och av en silver-eloxerad
takreling.

Exteriör – fram och bak.
Kylargrillen på Golf Alltracks unika frontparti pryds av en
smal, sportig tvärlist i matt aluminiumoptik som sträcker sig hela vägen ut
till strålkastarna. På kylargrillen, som har bikakedesign och går i mattsvart,
tronar ett "Alltrack"-märke i krom. Även det nedre luftintaget i den helt
nydesignade stötfångaren har bikakedesign. En annan fröjd för ögat är det
distinkta tvärstag i "Reflex Silver" som sträcker sig över stötfångarens fulla
bredd, in i sidorna där den likt en vinge omsluter det standardlevererade
dimljuset (med integrerat kurvljus). Hasplåten i "Reflex Silver" fulländar
frontens underdel.

Bakpartiet på Golf Alltrack kännetecknas av sina mörkröda baklyktor, sin
nydesignade stötfångare och sin markanta hasplåt i "Reflex Silver". Versionen
med en TSI-motor på 180 hk känner man igen på det dubbla avgassystemet med sina
separata, kromade ändrör på vänster och höger sida. TDI-versionen å sin sida
har en sportig framtoning med dubbla kromade ändrör på vänster sida.

Interiör. Även
den högklassiga interiören i Golf Alltrack avspeglar bilens sportiga
offroad-karaktär. Här är det detaljer som den läderklädda sportratten och
växelspaken, den speciella sätesklädseln med ett "Alltrack"-märke på
framsätenas ryggstöd, dekor i "Dark Magnesium" (på mittkonsolen) och "Tracks"
(på instrumentpanelen och dörrpanelerna) och en stämningsfull
orienteringsbelysning i dörrklädseln som präglar miljön.

Till standardutrustningen hör också automatisk klimatanläggning "Climatronic",
LED-läslampor både fram och bak, golvbelysning, infotainmentsystemet
"Composition Touch", trötthetsvarnare och farthållare. Exklusivt: en kromlist
med 4MOTION-märke pryder locket till förvaringsfacket i mittkonsolen,
instegslister i rostfritt stål med "Alltrack"-logo samt kromdekor på olika
knappar och reglage (för belysning, fönsterhissar, sidobackspeglar). Sportigt:
innertak i svart (tillval) inklusive dekor på stolparna, speciella pedaler och
fotstöd i aluminiumoptik.

Säljstart i vår

Golf Alltrack lanseras på de första marknaderna i vår. Lanseringsdatum för den
svenska marknaden är ännu inte fastställt. Vilka motoralternativ som kommer att
erbjudas i Sverige samt priser är heller inte klart.

Sök begagnade bilar

icon-bgbil

Köp begagnad bil hos Engströms Bil vilket borgar för en trygg och seriös bilaffär.

Visa våra begagnade bilar

NYA BILAR I LAGER

icon-nybil

Kolla vilka nya bilar som vi har inne på vårt lager. Hitta lätt vad du vill ha med sökfunktionen.

Visa våra nya bilar på lager

BOKA SERVICE

icon-verkstad

Vi erbjuder en personlig kontakt när det är dags för service och reparationer.

Boka service online

DÄCKKONFIGURATOR

icon-däckkonfig

Sök och jämför priser på däck till din bil. Snabbt och enkelt.


Testa vår däckkonfigurator

Service-appar som hjälper dig att hitta rätt